Úvodní stránka

Reportáž.

10.Doprava.                                                                                        21.2.2004

Pravděpodobně je doprava v těchto východoasijských zemích všude stejná. Na silnicích je minimum dopravních značek. Každý jezdí jak se mu to hodí. Na více proudových vozovkách se běžně předjíždí z obou stran. Je to nutné, protože pomalá vozidla v rychlém pruhu nemají nejmenší zájem uhnout do pomalejšího. Když někdo přijíždí z vedlejší ulice a odbočuje vlevo, vůbec se nedívá na vozidla zprava, ale foukne to do protisměru. Ohrožuje tím protijedoucí vozidla, ale ty většinou uhnou. Pak se teprve přemístí na svojí stranu doprava. Zajímavé je, že se tak chovají i motocyklisté a cyklisté. Někdy je opravdu i coby spolujezdec potřeba zachovat chladnou hlavu. Najezdil jsem v Číně autem asi 5 000 km a tak jsem na silnicích něco zažil. Velmi často se troubí. V noci se běžně potkávají neosvětlená vozidla, jedoucí v rychlém pruhu na dálnici. Mockrát jsme to málem neubrzdili. Běžné je také jezdit v noci pouze s dálkovými světly. Naprostá většina nákladních aut je na první pohled přetížená. Náklad je zabalen plachtou, ovázán lany a přesahuje korbu do všech stran. Taxi je možno sehnat od luxusního auta, přes motorové tříkolky až po kolo s kabinkou. Tříkolky jsou hodně rozšířené, buď jako kola, motorky i jako nákladní dodávky. Kupodivu při místním stylu jízdy, jste potkali velmi málo dopravních nehod. Většinu kilometrů jsme na jezdili na dálnicích nebo silnicích s více pruhy. Je zde hustá síť kvalitních silnic. Není naopak problém na horších silnicích, potkat hluboké výmoly, betonové patníky uprostřed silnice a jiné nečekané překážky. Ale u nás po zimě je to podobné. Na krajním pruhu dálnic nebo více proudových silnic se na podzim často suší různé zemědělské produkty jako je kukuřice, arašídy nebo obilí. Při srovnání s Indií je zde v dopravě daleko vyšší úroveň. Ve městech je sice část křižovatek se semafory, ale jsou zde hodně oblíbené velkoplošné kruhové objezdy. Na rozdíl od nás, má ale přednost přijíždějící vozidlo. Všechny semafory jsou vybaveny velkým displejem, který ukazuje počet sekund do změny barvy semaforu. Uprostřed každého kruhového objezdu je nějaká výzdoba, památník atd. V noci většinou barevně svítící a blikající. Neonová reklama ve městech je vůbec oproti nám, hodně rozšířená. Velkoplošná, různě blikající a s rozličnými náměty. Na dálnicích se platí v terminálech podle ujetých kilometrů. Na vstupu do dálnice se vyfasuje karta a na výstupu se odečte údaj o ujeté vzdálenosti a podle toho se platí.

Šestiproudové mimoúrovňové silnice.

Mimoúrovňové silnice.

Reklamy podél silnic.

Typická benzínka.

Ve směrových tabulích se našinec nevyzná.

Brána na placenou dálnici.

Sušení kukuřice na šestiproudovce.

Dosud nejrozšířenější způsob dopravy.